AYAH, IBU, AIMAN , AFIFAH & ALEESYA

AYAH, IBU, AIMAN , AFIFAH & ALEESYA

Sunday, April 11, 2010

UJIAN TAEKWONDO( World Taekwondo Federation (WTF) CEMERLANG

Ahad pagi bertempat di dewan utama Peserai berlangsung Ujian untuk kenaikan pangkat bagi tali pinggang bagi taekwondo di bawah Kelab WTF Cemerlang. Pagi2 lagi Aiman bersiap untuk amik ujian. Jadi ibu n ayah dia nie hantar le pepagi dengan harapan menggunung setinggi Gunung Ledang supaya aiman berjaya. Insyaallah...


Aiman tersenyum.. tak taulah senyum seronok ke takut sbb tgh tunggu giliran nak buat test.
Nie tgh buat sedikit latihan sebelum sir dari KL datang buat penilaian test.

Sedikit info berkaitan taekwondo daripada wikipedia

Taekwondo (atau pun Tae Kwon Do) merupakan seni bela diri Korea yang paling masyhur. Ia berasal dari Korea, telah diperkenalkan di seluruh dunia oleh Jeneral Choi Hong Hi, seorang panglima tentera Korea Selatan. Ia merupakan sukan rasmi Korea dan turut dipertandingkan di Sukan Olimpik sejak tahun 2000.
Dalam bahasa Korea, Tae bermakna "menumbuk"; Kwon bermakna "menendang"; dan Do bermakna "cara" atau "seni". Jadi, Taekwondo bolehlah diterjemahkan secara kasar sebagai "seni menendang dan menumbuk".

Taekwondo mempunyai beberapa warna talipinggang yang menunjukkan peringkat atau pangkat seseorang pengamal seni beladiri ini. Putih Kuning Hijau Biru Merah atau Coklat Hitam
Setiap talipinggang mempunyai 2 peringkat atau pangkat sebelum dinaikkan ke pangkat seterusnya. Talipinggang hitam mempunyai 9 peringkat bagi ITF dan 10 peringkat bagi WTF. Peringkat atau pangkat bagi talipinggang hitam dipanggil "Dan". .

1 comment:

  1. Salam puan.. saya nak tanya.. puan kenal x sir yg ajar anak puan taekwando ini. Kalau boleh saya hendak details.. saya harap, puan dpt balas secepat mungkin..

    ReplyDelete

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails