AYAH, IBU, AIMAN , AFIFAH & ALEESYA

AYAH, IBU, AIMAN , AFIFAH & ALEESYA

Sunday, February 20, 2011

ITP in Pragnancy

ASSALAMUALAIKUM

Alhamdulillah diberikan Allah kekuatan dan hayat masih dikandung badan untuk terus berbicara diblog ini. N3 yang pertama setelah berbulan lamanya bercuti ialah mengenai ITP in pragnancy sebab ianya pengalaman sendiri. Ada juga daripada laman web yang dilayari boleh memberi banyak informasi buat kita semua.

bagi kepada mereka yang telah di diagnosis ada Chronic ITP maka wajar buat pemeriksaan berterusan sebelum mengandung dan sepanjang kandungan bagi memastikan tahap platlet dapat dipantau oleh doktor bahagian hematologi. ini penting sbb bila platlet terlalu rendah boleh membahayakan kandungan dan ibu. Lazimnya rawatan awal ialah keep on prednosolone , bergantung kpd doktor nak beri dos ubat berapa byk berpandukan kadar platlet . mcm saya it,s start 60mg ( 12 biji ) hingga 20 mg daily . side effect mmg ada jadi tanya doktor atau tgk wikipedia pun ada. kena tau sbb mungkin diawal kandungan ada side effect pada baby.

ok di N3 akan datang cerita lagi sepanjang 19 hari di hospital sebelum dan selepas melahirkan anak ke 3 ketika kadar platlet terlalu rendah iaitu 1000 uL sahaja. sedangkan normal ialah 150 000 uL.

The reference range of a normal platelet count in nonpregnant women and newborns is 150,000-400,000/µL; however, mean platelet counts in pregnant women generally are lower
rujukan :
http://emedicine.medscape.com/article/208697-overview

1 comment:

  1. Saya bukannya nak komen sangat cuma tertarik ngan gambar Puan Ngatimah. Rasanya dia tu isteri pada Cikgu salihin kan??...Saya anak murid cikgu salihin di Sekolah Kebangsaan LKTP Felda Adela dulu...dan saya dah lama sgt mencari dia....andai kata Puan ni adik / kakak / saudara kepada cikgu salihin....saya harap dapatlah alamat ke...no phone ke...untuk saya hubungi cikgu salihin. Boleh??....nama saya ATSANI BIN KATMIN.

    Boleh hubungi saya di email....atsanikatmin@yahoo.com sekiranya ada maklumat tentang cikgu salihin.

    As-salam.

    ReplyDelete

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts with Thumbnails